Právě jsem zvítězila v klikací soutěži s krycím názvem "zápis předmětů", a mám tak nakročeno do druhého ročníku, vstříc žurnalistické kariéře... Kromě toho jsem si pořídila nové kolo a po měsíčním kanadském půstu opět běhám jako nadšená fretka... Píšu články, přemýšlím o blbostech, plánuju, pak zase přemýšlím a tohle je výsledek. Zase píšu. A vy to třeba zase budete číst...

pátek 9. listopadu 2012

Co ty o tom víš

Až do prvního návratu z města na kole jsem si myslela, že Dánsko je placka. Není. O Finsku zase v mé mysli panuje představa, že jsou všude jen lesy nebo jezera. Zatím nepotvrzená ani nevyvrácená myšlenka. Třeba se tam jednou podívám, na návštěvu. teď už totiž mám za kým. Pro ty, co to totiž nevědí, moje spolubydlící je Finka. 

Osobně si nepřipadám jako reprezentativní vzorek typické české populace. Otázky typu "A to tam u vás všichni takhle běhají každé ráno?" nebo "A česká kuchyně je tahle plná zeleniny a ovoce?" nebyly vyřčeny, ale cítím je, jak visí ve vzduchu. Proto si říkám, že bych ani já asi neměla podlehnout úsudkům z toho jediného finského exempláře, se kterým jsem měla tu čest přijít do styku. Dobrá tedy, nepodléhám. (Ostatně, mám za sebou přeci přednášku o stereotypech, že!) Řekněme, že stále objevuji. Naše kulturní diskuse občas nabírají zajímavých obrátek, které vlastně, jak jsem nad tím tak přemýšlela, možná stojí za zmínku.
Třeba dnes, začalo to typicky, Johanna odcházela do obchodu. „Došlo mlíko?“, směju se. Zřejmě nejen v Kanadě jsou pobláznění do mléčné opilosti, neboť milá spolubydlící vyžahne litr denně jako prd. „Jojo, ale taky marmeláda,“ hlásí. Pravda, na to jsem zapomněla. Porridge, jídlo number one. K snídani, k večeři, během dne, snadno, rychle, ideální. Že bych měla konkurenčního milovníka vloček? Jak jsem se dozvěděla porridge je ve Finsku velmi populární, cpe se tam s ním každý. Hnedka však následovala stížnost, že tady vůbec není takový výběr, jako má doma. Pravda, když se pak zmiňovala o celozrnných vločkách, rýžových, jáhlových…vzpomněla jsem si na Kaufland a pak mi došlo, že tady jsem skutečně podobné kravinky neviděla. Že by malé obchody, o kterých se zmiňovala? No, obchoďáky, kde nachodíte kilometry, než se vůbec prokoušete přes oblečení, autodoplňky a hračkářství k potravinám, tady příliš nefrčí. Což mě osobně zas tak netrápí, aspoň člověk nestráví mládí nakupováním. A výběr, no to víte, v mém oblíbeném Lidlu sto padesát druhů jogurtů nemají. Ale …já je ani nepotřebuju, takže v pořádku. Občas je zkrátka lepší mít jen jedno tričko, to pak když si balíte, máte o tolik jednodušší život. Dámy, jistě chápete… (a že já jsem ta pravá, kdo by o tomhle mohl psát eseje!..haha). Ale zpět k naší kulturní debatě, spolubydlící se mi totiž vrátila za obchodu. Máme marmeládu, vše v pořádku, můžeme vařit porridge, večerní dávka volá. Dozvídám se, že s oblibou přidává třeba jen kousek máslíčka. Ojojoj, to ve mně vyvolává vzpomínky na školní jídelnu a žluté záplavy v bramborové kaši. Nebo tu louži v dobroučké krupičce. Kdo nezakřičel dostatečně včas „nemastit“, prohrál. A pak musel budovat odvodné kanálky, aby omastek odtekl na okraj… Nezní to moc libě, že.. ale i přes to nepatřím k těm věčným stěhovačům na školní jídelnu, vařili nám dobře… Ale máslo do mé ovesné kašičky, prosím nikoli… Ten další návrh, brusinky, se mi líbí o dost víc, to beru. Zvlášť pokud si je ještě ke všemu můžu nasbírat v lese. Počkat, můžu? Jako že vy to děláte? A co borůvky? A houby? Přikyvuje a směje se. Počkat počkat počkat, jakémukoli národu jsem zatím řekla, že chodíme na houby a na borůvky do lesa, jako že je sbíráme v lese, koukali buď udiveně, nebo podivně, protože se snažili skrýt údiv. Ale Finové, ty bereme do party. Houbaří a borůvkáři, paráda, to se počítá. Ostatně, aby také ne, moje představa o Finsku je les les les, jezero jezero jezero… takže to musí být ráj pro milovníky smaženice. Nebo takové cvoky, jako jsem já, rádi sbíráme, neradi papáme. 

U lesních diskusí jsme ještě chvíli zůstaly, jen jsme se přesunuly na zvířátka. Vzpomínala jsem na náš kanadský zmatek, co je vlastně deer a moose a elk… protože všechno tuhle havěť tam mají. A dokonce i méďánky. Byla jsem svědkem překvapivého „Vy nemáte medvědy? Já myslela, že jsou v každém lese...“ Nikoli mylady. To bych si asi takhle vesele po lese neběhala, když by hrozilo, že nějaký méďa bude chtít, abych testovala, jak heboučká je jeho huňatá náruč… 

Ve Finsku jsem nikdy nebyla. Ale aspoň už mám pocit, že se mé znalosti neomezují jen na to, že Finsko je samý les les les a jezero jezero jezero… A porridge (nemastit!) bychom měly vyhlásit jako „jídlo našeho království“. I když, rýžové polystyreny mu šlapou na paty!