Právě jsem zvítězila v klikací soutěži s krycím názvem "zápis předmětů", a mám tak nakročeno do druhého ročníku, vstříc žurnalistické kariéře... Kromě toho jsem si pořídila nové kolo a po měsíčním kanadském půstu opět běhám jako nadšená fretka... Píšu články, přemýšlím o blbostech, plánuju, pak zase přemýšlím a tohle je výsledek. Zase píšu. A vy to třeba zase budete číst...

úterý 20. listopadu 2012

Kotrmelec nebo jen kolíbka?

Seděla a nervózně překlikávala z okna na okno. Facebook, mail, školní mail, zprávy, google.docs, final cut...všechno už prošla. Co dál? ,,Těšíš se?," ptám se hloupě. Směje se a přikyvuje. Pak se zamyslí a dodává: ,,Vlastně je to zvláštní, uvidím je po hrozně dlouhé době. Tři měsíce. To je nejdéle, co jsem je kdy neviděla..." 

Jo. Tenhle pocit znám. A i když už je to čtyři roky zpátky, pamatuju si každou minutu. Najednou se mi to zdá jako včera, když jsem se s nákladem vynořila zpoza rohu a viděla ty tři surikaty s Křemílkem číhat a netrpělivě skenovat každého, kdo prošel pod cedulkou exit. A jaképak tři měsíce. Deset. A jaképak Dánsko. Kanada. Jakýpak skype s webkamerou. Občas telefon.

Je to směšné. Najednou se ten semestr zdá jen "výlet na víkend". Moc nebo málo? Člověk se neubrání a začne srovnávat. A v vzpomínat. Utápět se v nostalgii. Listovat prvními příspěvky své Canadian experience. Je až absurdní, jak málo je třeba osvěžovat paměť. Paměť, která jinak zapomene všechno, co není v diáři. Paměť, která je většinu času dutá jak bambus. Ne, tohle se nezapomíná.

Četla jsem si o tom, jak nám mývalové převrhli popelnici, jak mi bylo smutno nebo jak jsem měla naopak dobrou náladu... a chtěla jsem najednou vrátit čas. Měla jsem zase ten stejný pocit nenávratnosti, toho, že "nic už nikdy nebude takové, jako loni". Viděla jsem se zase uplakanou v letadle vzlétajícím vysoko nad Montreal. Slíbila jsem si, že se vrátím. A vrátila. Ale ten pocit tam uvnitř už nikdy nebyl stejný. Nebyl horší. Nebyl lepší. Jen jiný. "It is not right. It is not wrong. It is just different."

Teď jsem tady, v Dánsku. Na semestr "na výlet", zdá se. Za tři týdny budu zase koukat z okýnka, tentokrát ne do mraků, ale na míhající se krajinu. Pojedu domů. Snad zase o něco málo moudřejší. Zřejmě bez slz a závazků. A přibude vět, které budou začínat "Když jsem byla v Dánsku...".Ale budou to zase ty dva světy, jako tehdy? Kotrmelec nebo jen kolíbka?..