Právě jsem zvítězila v klikací soutěži s krycím názvem "zápis předmětů", a mám tak nakročeno do druhého ročníku, vstříc žurnalistické kariéře... Kromě toho jsem si pořídila nové kolo a po měsíčním kanadském půstu opět běhám jako nadšená fretka... Píšu články, přemýšlím o blbostech, plánuju, pak zase přemýšlím a tohle je výsledek. Zase píšu. A vy to třeba zase budete číst...

sobota 15. září 2012

Slaný déšť


Aarhus: pláž

Pršel slaný déšť. Moje bunda vypadala jako bych si právě stoupla před obří rozprašovač. Obličej jsem měla celý vlhký od droboučkých kapiček. Moře šumělo a vlnky omílaly písečnou pláž. Tam a zase zpátky, tam a zase zpátky. Na obzoru visel obří šedivý mrak, který zahalil horizont do svého ponurého sobotního pláštíku. Opřel se do mě vítr a já slyšela, jak se kapky rozpleskly. Brouzdala jsem pohledem v písku. Mušle. Co jsme se jich nasbíraly. Jako bych ji viděla před sebou, fotila jí mamka tehdy za toho chladného ošklivého dne u moře. Jsme navlečené v teplákách a mikinách a mrcasíme se na břehu. Taťka tam dřepí tam s námi, vrtá se v písku a předstírá, že sdílí naše dětské nadšení při každé další nalezené mušličce, byť již sto padesáté šesté, ničím neobvyklé a naprosto stejné jako většina v plastovém kyblíčku. Nemyslím si, že ho to nějak hrozně baví. Asi spíš naopak. Ale stejně tam s námi je, tváří se euforicky na každé naše „jé, já mám další“… Vlastně mi to přišlo docela legrační v kontextu toho, že proti mně hopkal po kamenech prcek s šutrem v ruce, za ním klopýtal tatínek, zřejmě vyslaný vyvětrat synáčka. 
Písek, kamínky a mušle
 Ten energicky sbíral všelijaké poklady, co moře vyplavilo, a že jich tu bylo! Tatínek sice nadšení příliš nesdílel, ale nasadil výraz „nevnímám, ale ano, jsi moc šikovný“. Chlapeček, samozřejmě vybavený holínkami, jak jinak, jiné obutí se přeci v Dánsku nenosí, capkal vodou po břehu, občas přišla vlnka a voda stoupla až k okraji, to bylo vzrůšo! Nateče, nenateče, nateče, nenateče, ajajaj, už to vidí táta, to bude zle. Nepotřebovala jsem umět dánsky, věděla jsem přesně, co mu tatínek říká. Pak ti dva odešli a já osaměla, zůstalo jen to slano v krku. A potom odněkud přiběhl chlupatý pes a vrhnul se do moře jako by ho pálily tlapky a chtěl si je rychle zchladit. Na nadšeně vyplazený jazyk mu káplo trochu vody, odfrknul si, asi byla vážně slaná. Za rohem se vynořil páníček a splašené zvíře si odvolal. Zase jsem osaměla. V dálce pluly plachetnice, šedivý mrak stále visel nad horizontem a zasypával depresivní plískanicí všechno, co mu přišlo pod ruku. A do toho pořád pršel ten slaný déšť…